Система роботи класного керівника
по вихованню свідомої дисципліни, культури поведінки учнів
Кісільова Г.В.
У зв'язку із зростанням джерел виховного впливу на школярів, класний керівник має тримати в полі зорувсю життєву діяльність вихованців, аналізувати, оцінювати потік інформації і спрямовувати їх діяльність в позитивне русло, будуючи свої відносини на принципах співробітництва, співтворчості, проявляючи максимум довір'я та поваги до особистості.
Формування морально-етичних засад в учнів у позаурочній виховній роботі , як і в навчальній діяльності, здійснюється в двох напрямках: пізнавальному та прикладному. Форми організації позаурочних занять поділяються на систематичні та епізодичні.
Сукупність форм і методів виховання свідомої дисципліни та культури поведінки включає: роз'яснювальну бесіду, рефлексію, морально-етичні ситуації вибору вчинку, етичні вчинки особи та їх оцінка.
У початкових класах виховання починається з першої хвилини перебування дитини в школі. Виховує все: естетичний вигляд класу, порядок у ньому, ставлення вчителя до дітей, зв'язок з батьківською громадськістю. Тому, на мою думку, найголовніше у виховній роботі вчителя початкових класів – привчити дитину до порядку, навчити виконувати загальні правила колективу, підтримувати в порядку робоче місце, швидко організовуватись до різної діяльності. Уже в першому класі діти складають «Правила дружби» і вчаться їх дотримуватися.
Велике виховне значення має учнівське самоврядування, діяльність у дитячому об'єднанні «Країна Добра і Радості». Обов'язок перед колективом за доручену справу привчає школярів до відповідальності.
Отже, система роботи класовода включає такі напрямки діяльності:
- створення колективної схвальної думки, аналізу вчинку(поведінки) чи засудження дій дитини;
- різні форми заохочення чи спонукання до здійснення етичних вчинків;
- збудження інтересу до кінцевого результату діяльності, розкриття очікуваної радості від нього;
- формування усвідомленої необхідності заборони негативного, спотвореного та застереження дитини від необачних вчинків;
- навіювання потреби поводитись і жити так, щоб одержати похвалу батьків, дорослого оточення, однолітків;
- використання різноманітних народних методів покарання дитини за девіантну поведінку;
- вивчення та обговорення українського фольклору про морально-етичні уявлення, традиції та звичаї нашого народу;
Дієві і традиційні народно-педагогічні методи формування суспільної поведінки дитини, нагромадження її суспільного досвіду:
- привчання до сумлінного виконання обов'язків у школі, сім'ї, в оточені друзів, обов'язків перед суспільством;
- чергування постійних та разових доручень і вправлянь на вироблення певних умінь і навичок;
- набуття практичних навичок під час виконання різноманітних ролей – працівника, трудівника, сім'янина;
- дотримання загальноприйнятих норм і традицій укладу життя українців ;
У організації позакласної діяльності застосовую нестандартні форми роботи, інтерактивні методи і прийоми виховного впливу.
Наприклад, веселе змагання « Нумо, козачата»,
- гра «Етикет – його величність», конкурс на кращого читця віршів « Диктор», проект «Життя дається на добрі діла», телепередача, присвячена Дню матері «Від усієї душі», майстер клас «Зачіска школяра», гра «Ерудит» та інші.
Я вважаю, що надзвичайно важливо побудувати правильно ділові стосунки з батьками кожної дитини для спільної діяльності у формуванні особистості школяра. Тому вже кілька років поспіль я працюю над проблемою: Виховання завдяки технології «Школа – родина».
Вже накопичено немалий досвід роботи, яка розпочинається з відвідування сімей, ознайомлення з матеріально-побутовими умовами
родини, робочим куточком дитини вдома, індивідуальними бесідами з батьками про особливості характеру дитини, вподобання, постійні і епізодичні обов'язки в сім'ї, взаємостосунки між дітьми і батьками, особливості спілкування. Стало традицією проводити учнівсько-батьківські збори, на яких
у різних формах учні звітують перед батьками про успіхи, виконання обов'язків, вирішують проблеми. Розроблено ряд пам'яток для батьків і учнів про виховання свідомої дисципліни, відповідальності, етичних норм поведінки. Стало вже традицією спілкування з батьками проводити у формі засідання батьківського клубу «Авторитет», де обговорюємо різні питання щодо виховання учнів. Разом вирішуємо проблеми, плануємо подальшу роботу. Кожен з батьків може бути активним у різних рубриках: « Я так думаю…», « Прошу поради…», «Поділюся досвідом …».
Цінним у вихованні здорової людини, готової до життя, є комплекс психологічних заходів, які проводжу у тісній співдружності із шкільним психологом. Дуже важливим є психологічний супровід першокласників при знайомстві один з одним, з учителем, зі шкільними правилами, з новою навчальною ситуацією, виявлення при цьому індивідуальних особливостей учнів та визначення « групи ризику». Переконана, що психологічна підтримка молодшим школярам потрібна завжди. Тому за порадою психолога проводжу різні тренінги, бесіди з дітьми і їх батьками, індивідуальну і групову психокорекцій ну роботу з школярами, які мають труднощі у навчанні, поведінці, спілкуванні. Спільна робота педагога і психолога спрямована на побудову навчального процесу відповідно до індивідуальних особливостей і можливостей школярів. Ця робота клопітка, але вона допомагає у створенні умов для виховання.